Kemikalieinformation på Underbara Barn

IMG_1391.JPG
I helgen var jag och familjen på Underbara Barn-mässan och Bak- och Chokladfestivalen. Det var kul, trångt och fullt av intryck, såsom mässor brukar vara.

Något som var positivt och överraskande var att Kemikalieinspektionen fanns på plats på Underbara Barn och bl a hade en massa informationsmaterial som jag norpade åt mig. Tror att det mesta även finns på deras hemsida. Broschyren Kemikalier i Barns vardag tycker jag är läsvärd. Mycket av det som står tycker jag är självklara saker och sådant som jag redan tänker på men de ger även exempel på saker i vardagen som man kanske inte tänker på. Tex nycklar, som jag själv har låtit min dotter hållit i och till viss del lekt med och trott vara ganska harmlöst, men som kan innehålla bly. Inte så trevligt alls!!

En organisation som jag saknade på barnmässan var Naturskyddsföreningen (Tips till deras marknads-/kommunikationsavdelning!!) som ju har massor med kunskap och information i ämnet! Så till nästa år hoppas jag att även hitta dem där 🙂

Leave a comment

Filed under leksaker, påverkan

Leave a comment